WOZ-bureaus in 2024: de grootste misverstanden uitgelegd
In de media en op social media zien we veel misverstanden over WOZ-bureaus. In dit artikel komt aan bod:
1. Waar komen de misverstanden rondom WOZ-bureaus vandaan?
2. Jullie willen toch alleen maar geld verdienen en geven niks om WOZ?
3. Het scheelt toch maar een paar tientjes?
4. Moet de gemeente echt belasting verhogen om WOZ-bureaus te betalen?
5. Je kunt toch net zo gemakkelijk zelf bezwaar maken?
1. Waar komen de misverstanden rondom WOZ-bureaus vandaan?
De afgelopen jaren is de WOZ-waarde enorm gestegen en daarmee ook het aantal bezwaren dat wordt ingediend. Wij als WOZ-bureau nemen een bezwaar van een burger volledig uit handen en ontvangen, als de WOZ-waarde daadwerkelijk wordt verlaagd, ontvangen wij een wettelijk vastgestelde vergoeding van de gemeente.
Door de toename van het aantal bezwaren heeft de gemeente zich richting burgers en media erg negatief uitgelaten over onze branche. Vaak zijn dit uitspraken waarin zaken worden overdreven, niet volledig zijn of waarvan de onderbouwing ontbreekt. We merken dat er burgers zijn die hierdoor sterk worden beïnvloed en zich ook negatief uitspreken. Echter is het goed om ook de andere kant van het verhaal te horen en niet klakkeloos aan te nemen dat wat de gemeente zegt klopt.
Vandaar dat we in dit artikel uit willen leggen wat er wel en wat er niet klopt aan de verhalen die de ronde doen. Hierin kunnen we natuurlijk alleen maar spreken over ons eigen bureau JUIST WOZ, maar uit ervaring weten we er genoeg andere WOZ-bureaus zijn die met dezelfde integere houding werken.
2. Jullie willen toch alleen maar geld verdienen en geven niks om WOZ?
We merken dat het bij gemeentes wel eens wringt dat wij een commercieel bedrijf zijn. Dat klinkt al snel alsof we het alleen maar doen om geld te verdienen. Echter is JUIST WOZ (voorheen Previcus, wat zich nu nog alleen richt op de zakelijk markt) opgericht als eerste WOZ-bureau van Nederland in 2003 vanuit de missie om WOZ-bezwaar toegankelijk te maken voor iedereen. Onze oprichter Michel Uyen werkte juist voor de gemeenten en zag hoe om werd gegaan met de bezwaren van burgers tegen hun WOZ-waarde. Door als eerste op ‘no-cure-no-pay’-basis te werken, konden burgers opeens geholpen worden om een goed onderbouwd bezwaar te maken.
Die passie voor WOZ is de grondslag van ons bedrijf en dat zit in het DNA van de ruim 50 medewerkers van JUIST WOZ. Echter is geld natuurlijk voor ons belangrijk om ons bedrijf voort te laten bestaan en onze dienstverlening te garanderen. Om jaarlijks voor tienduizenden particulieren bezwaar te maken is kostbaar. Waar de gemeente probeert het beeld te schetsen dat er hier veel geld verdiend wordt, is de werkelijke situatie dat daarvan heel veel weer teruggaat naar onze mensen en innovatie om elk jaar weer betere bezwaren in te kunnen dienen. Dit wordt in de hand gewerkt door vaak de maximale hoogte te benoemen die wettelijk mogelijk is.
3. Het scheelt toch maar een paar tientjes?
Deze uitspraak zorgt bij ons voor veel irritatie, omdat het niet het volledige beeld schetst. De gemeente praat hier namelijk alleen maar over de Onroerende Zaak Belasting (OZB), terwijl de WOZ-waarde aan veel meer belastingen is gekoppeld. Alleen wordt veel van die belasting door de Belastingdienst geheven en dus niet door de gemeente.
Een verlaging van de WOZ-waarde telt ongeveer twee keer zo hard mee voor de jaarlijkse inkomstenbelasting (IB) via het eigen woning-forfait. Dus als de gemeente roept dat het maar 4 tientjes scheelt, moet je daar ongeveer 8 tientjes bij optellen. Dan levert een kleine verlaging van de WOZ-waarde alweer € 120,- op. Als je dan ziet dat de verlaging via een WOZ-bureau vaak hoger is dan rechtstreeks én er daarnaast nog meer belasting aan de WOZ zijn gekoppeld dan kom je al snel tot de conclusie dat het belang van een lagere WOZ-waarde veel groter is dan de gemeente doet voorkomen.
4. Moet de gemeente echt de belasting verhogen om WOZ-bureaus te kunnen betalen?
Het klopt dat de gemeente onze werkzaamheden vergoed. Echter is het goed om te realiseren dat dit enkel het geval is wanneer de waarde wordt verlaagd en we ons dus ook inzetten voor burgers waarvan de waarde (in eerste instantie) niet wordt verlaagd. Hoewel we met onze WOZ-scan al in proberen te schatten of een bezwaar zinvol is, weten we het vaak pas als een taxateur bij ons alle gegevens van een burger en van de gemeente heeft verzameld. Dat kost tijd en dus geld, wat wordt gedekt door de vergoeding van de toegewezen bezwaren. Dit maakt het mogelijk om onze dienstverlening aan te kunnen bieden.
Dat de gemeente zegt dat hierdoor de belasting verhoogd moet worden is erg raar. Uit onze analyse van de gemeentelijke uitgaven van 2021 blijkt dat de vergoeding voor onze hele branche slechts 0,03% zijn van de € 54.000.000.000 die gemeenten uitgeven. Dat betekent dat er nog 99,97% van die 54 miljard overblijft voor andere zaken.
Daarvoor doet de gemeente natuurlijk enorm veel belangrijke zaken en we zeggen daarmee ook niet dat de gemeente kritisch mag zijn op het bedrag dat zij aan ons moeten vergoeden. Elke euro van de burger is er namelijk toch weer één.
Dat de belasting echter verhoogd moet worden door WOZ-bureaus is echter totaal niet te onderbouwen. Uiteindelijk is het ook zo simpel dat als alle WOZ-waardes correct zouden worden vastgesteld, ze ons geen euro meer hoeven te betalen.
5. Je kunt toch net zo gemakkelijk zelf bezwaar maken bij de gemeente?
De gemeente bellen is inderdaad niet moeilijk, al horen we dat de bereikbaarheid vaak te wensen overlaat. Een goed onderbouwd bezwaar indienen tegen de WOZ-waarde maken op de juiste punten is dat echter wel. Dan hebben we het natuurlijk niet over duidelijke fouten, zoals een garage die er in werkelijkheid niet meer staat. Dat kan prima met de gemeente afgehandeld worden.
Het gaat vooral om alle primaire en secundaire factoren van een woning, waarde beperkende factoren van de omgeving en de onderbouwing vanuit de referentieverkopen in de buurt. Hierin zien we dat er veel fouten worden gemaakt of recente data bij de gemeente ontbreekt. Burgers hebben niet eens toegang tot systemen om dit soort zaken zelf te kunnen controleren.
Zelfs als de gemeente de WOZ-waarde verlaagd, is het voor veel burgers moeilijk in te schatten of deze verlaging voldoende is. Daarom is de gemiddelde verlaging via een WOZ-bureau vaak hoger dan wanneer de gemeente rechtstreeks wordt benaderd.
Wil je weten of jouw statement klopt?
Wij beseffen ons dat onze werkzaamheden vergoed worden met belastinggeld. Daarom is het goed dat er kritisch wordt gekeken naar de manier waarop wij dat geld verdienen. Echter worden er nu vaak dingen geroepen die simpelweg niet kloppen en dat is jammer.
Heb je iets gelezen of gehoord over WOZ-bureaus waarvan je echt graag wilt weten hoe het zit? Stuur dan een mailtje naar info@juistwoz.nl. We geven graag opheldering